Inspirationsträff: Vattensmarta företag i Kalmar län

Välkommen den 31 januari till en inspirationsträff inom hållbar vattenanvändning riktad till företag i Kalmar län.

Flicka dricker vatten ur flaska.

Träffen ger dig möjlighet diskutera hållbar vattenanvändning, vatteneffektivisering och återanvändning av vatten med andra företag.

Tid: 31 januari 2023, kl 09:30-15:00

Plats: Oskarshamns folkhögskola (Axel Munthes stig 1)

Lokal: Munthesalen.

• 9.30-10.00: Kaffe och fika

• 10.00-12.00: Välkommen och introduktion
    • Regional vattenförsörjningsplan och framtidens vattenutmaningar (Länsstyrelsen Kalmar län)
    • Kommande krav och lagstiftning för industrins vattenanvändning? (Marie Karlberg, RISE)
    • Företag delar med sig sina erfarenheter (Xylem, Åbro Bryggeri, Lindbytvätten, med flera.)

• 12.00-13.00: Lunch

• 13.00-15.00: Incitament och hinder för hållbar vattenanvändning - insikter från intervjustudie (Lina Lindahl, RISE)
    • Workshop vattensmartare företag - lär av varandras arbete (Diskussion i mindre grupper)
    • Avslutning och kommande aktiviteter

• 15.00: Kaffe och fika

Bakgrund

Region Kalmar län, Formas, RISE och IUC Kalmar län bjuder kostnadsfritt in till träffen som genomförs inom ett pågående projekt finansierat av Formas. Projektets fokus är att kartlägga och förstå svenska företags arbete med vattenbesparing och deras förutsättningar, hinder och incitament för hållbar vattenanvändning, för att utifrån det identifiera stöd och aktiviteter som kan underlätta företagens arbete.

Deltagare i träffen kommer ha möjlighet att påverka utformning av ett kommande större fortsättningsprojekt och att anmäla intresse för att medverka i detsamma.

Träffen är öppen för alla intresserade företag i Kalmar län. Begränsat antal platser. Sista dag för anmälan är 23 januari.

Intresseanmälan

Vi vill att du ska känna dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter. Personuppgifter är den information som du lämnar till oss via formulär på webbplatsen som namn, adress och e-post. De uppgifter som du lämnar till oss här via webbplatsen använder vi för att ge dig en bra service och kunna erbjuda välfungerande, effektiva och enkla tjänster.

• Lina Lindahl
  • Forskare & Fokusområdesledare Hållbar vattenanvändning