Kulturutövare belönas av Region Kalmar län

Under tisdagen ägde Regional kulturpolitisk konferens rum på Kalmar teater. En av punkterna på dagordningen var att dela ut årets arbetsstipendium och belöningsstipendium.

• Publicerad: 5 dec 2023 15:09

I år delas fem arbetsstipendium ut, varav ett går till en konstnärsgrupp bestående av Anna-Lisa Fransson, Alexander Aronsson, Sarah Bouamrane, Johannes Schrivelius samt Yoshiko Toyoda.

"Vi är jätteglada för stipendiet", säger Anna-Lisa Fransson. "Vi är en ny konstnärsgrupp som arbetar med glas utifrån våra olika uttryck och våra olika vägar till konsten. Med hjälp av stipendiet ska vi arbeta på ett nytt studiecirkelsätt där vi lär av varandra och ska samtidigt dokumentera processen."

En annan som mottog sitt arbetsstipendium är glaskonstnären Betina Huber.

"Jag ska använda stipendiet för att ta steget från hyttglaset och till skulpturer", säger Betina Huber. "Tanken är att kombinera glaset med den högteknologiska industrin och arbeta ett större format som inte går med handblåst hyttglas."

Utöver arbetsstipendium delas ett belöningsstipendium ut varje år, och 2023 års mottagare är Clownlabbet som består av sjukhusclownerna Mikael Lovestedt och Martin Ibohm.

– Vi jobbar aldrig med sjukdomen. Vi ska locka fram det friska i patienten, säger Mikael Lovestedt, mer känd som clownen Mike.

– Ibland börjar föräldrar gråta och sedan får vi reda på att barnet inte har skrattat på flera veckor men plötsligt, i mötet med clownerna, händer något. Då förstår man vilken skillnad det kan göra, säger Martin Ibohm, mer känd som clownen KaBom.

Läs mer om årets stipendiater och motiveringarna via länken nedan.

Sidan uppdaterad: 5 december 2023