1,5 miljoner satsas på yrkesutbildningar i södra Kalmar län

Kompetensförsörjning är en av Kalmar läns största utmaningar. Ett viktigt redskap är yrkesutbildningarna. Möjligheten för länsinvånare att gå en yrkesutbildning skiljer sig emellertid åt beroende på i vilken kommun man bor i.

En CNC-operatör står vid sin arbetsstation.
  • Publicerad: 25 aug 2023 09:23

Vilket bland annat beror på att det i dag saknas ett organiserat samarbete kommunerna emellan kring dessa utbildningar.

För att genomföra denna nödvändiga organisering, och ge fler möjligheten att gå yrkesutbildningar har Kalmar kommun ansökt om och nu beviljats 781 580 kronor i 1:1-medel. Den övriga finansieringen står de sex sydligaste kommunerna i länet som ingår i projektet. Totalt uppgår satsningen till drygt 1,5 miljoner.

Pengarna kommer Kalmar kommun använda för att tillsammans med Borgholm, Emmaboda, Mörbylånga, Nybro och Torsås kommuner skapa ett arbetssätt och en struktur för yrkesutbildningarna inom kommunerna. Projektet kommer pågå mellan den 1 september 2023 och den 31 december 2026.

Sidan uppdaterad: 25 augusti 2023