Vi fortsätter att kämpa för direktanslutning

Vi fortsätter att kämpa för att tågen från Stångådals- och Tjustbanan ska få direktanslutning till den nya centralstationen som ska byggas i Linköping. Majoriteten och oppositionen i Region Kalmar län har nu begärt ett möte med infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

• Publicerad: 29 jun 2023 09:32

I brevet till infrastrukturministern skriver politikerna i regionen bland annat att ”det är med förvåning och bestörtning resultatet av redovisningen mottages. Om Trafikverkets förslag skulle gå igenom skulle det få förödande konsekvenser. Förslaget skulle avsevärt försämra för näringslivet, möjligheter till arbetspendling och kopplingen mellan tillväxtmotorer samt möjligheten att uppnå ett sammanhållet trafiksystem, vilket i sin tur har betydelse för transporter i både freds- och krigstid.”
Brevet är undertecknat av regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou (S), regionala utvecklingsnämndens ordförande Karin Helmersson (C), regionstyrelsens vice ordförande Malin Sjölander (M), regionråd Lena Granath (V), oppositionsråd Jimmy Loord (KD) och oppositionsråd Martin Kirchberg (SD). Det avslutas med att det är nödvändigt att få möta infrastrukturministern för en dialog om den fortsatta processen så snart som möjligt.

Bakgrunden till brevet är Trafikverkets redovisning av sitt regeringsuppdrag angående Ostlänken, där det stod klart att resenärer från Kalmar län som är på väg till Stockholm kommer att tvingas kliva av flera kilometer från nya centralstationen i Linköping och istället ta en buss för att komma fram dit.
- Det är ett dråpslag för oss och underlättar inte resandet till och från Kalmar län, säger regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou (S).
- Vi kommer fortsätta påverkansarbetet mot Landsbygds- och infrastrukturdepartementet för att vi även framledes ska kunna angöra vid stationsläget i Linköping med våra regionala banor.
- Banorna är viktiga för länet, som en del i arbetet med regionförstoring och ökad tillgänglighet för länets kommuner, säger regionala utvecklingsnämndens ordförande Karin Helmersson (C).
- Förutom sämre tillgänglighet för de resenärer som ska till och från Kalmar län innebär detta ökade kostnader för trafiken som drabbar oss som trafikhuvudman. Sämre tillgänglighet är också till stor nackdel för oss som är en stark besöksnäringsregion, säger Malin Sjölander (M), regionstyrelsens vice ordförande.

Sidan uppdaterad: 29 juni 2023