Startskott för viktiga diskussioner om länets framtid

I Oskarshamn startade under torsdagen vår dialogturné för att revidera Kalmar läns regionala utvecklingsstrategi. Följ arbetet med revideringen här på Utvecklingswebben.

Människor som tittar på kartor och pratar med varandra.
Representanter från näringslivet och det offentliga inom Högsbys, Mönsterås och Oskarshamns kommuner diskuterar vår gemensamma väg framåt för Kalmar län.
  • Publicerad: 12 apr 2024 08:52

Representanter från näringslivet och det offentliga inom Högsbys, Mönsterås och Oskarshamns kommuner var först ut att tillsammans diskutera vår gemensamma väg framåt för en hållbar utveckling.

- Det var ett givande dialogmöte där vi tillsammans kunde ta viktiga steg i revideringen av den regionala utvecklingsstrategin. Att regionen tillsammans med kommunerna och näringar kan samverka och utveckla hela Kalmar län är en stor styrka för oss alla, säger Åsa Landberg, näringslivsutvecklare i Högsby kommun.

Den regionala utvecklingsstrategin är ett samarbete mellan många olika aktörer, som visar en gemensam målbild och riktning framåt för hela Kalmar län. När den nu revideras är dialogmötena extra viktiga.

- Delaktighet och dialog är våra främsta verktyg för att få till en framgångsrik regional utvecklingsstrategi för hela Kalmar län, säger Helena Nilsson, regional utvecklingsdirektör.

- Det var inspirerande att tillsammans med kommunala grannar, näringsliv och regionen få bidra till en fördjupad dialog inför revideringen. Detta är viktigt för Oskarshamn kommun. Mötet gav värdefull insikt om trender och förutsättningar men också möjlighet att dela våra och övriga deltagares styrkor och de möjligheter det ger att påverka framtidens Kalmar län, säger Henrik Andersson, kommundirektör i Oskarshamns kommun.

Dialogturnén rullar nu vidare för att involvera fler målgrupper och på så sätt se till att strategin i ännu högre utsträckning speglar hela befolkningen.

Följ dialogturnén och arbetet med revideringen:

Revidering av regionala utvecklingsstrategin

Sidan uppdaterad: 12 april 2024