Klimatutmaningar möts med lokal, grön och digital omställning

Under torsdagen genomfördes konferensen Europaforum 2023. Temat handlade om regionala och lokala möjligheter att använda EU för att skapa en hållbar framtid.

• Publicerad: 11 maj 2023 11:14

Den årliga konferensen Europaforum arrangerades i år i Kalmar. Årets konferens handlade om hur regioner och kommuner påverkas av och kan vara med och påverka EU:s policyprocesser och lagstiftning. Regionala och lokala insatser leder till den digitala och gröna omställningen som är ett av EU:s stora initiativ för att möta globala utmaningar.

Konferensen arrangerades av Linnéuniversitetet och Region Kalmar län, som båda ingår i samarbetet Småland Blekinge Halland South Sweden (SBHSS) med ett gemensamt kontor i Bryssel.

Fakta: Europaforum och SBHSS

• Europaforum är en mötesplats för tjänstepersoner, politiker och beslutsfattare som arbetar för lokal och regional utveckling och som oftast också har ett europeiskt perspektiv.
  • Europaforum anordnas för femte gången och värdskapet roterar mellan organisationer inom det gemensamma europakontoret Småland Blekinge Halland South Sweden (SBHSS).
  • SBHSS-kontoret i Bryssel är ägarnas förlängda arm för att nå sina mål på hemmaplan genom aktivitet på EU-arenan, bland annat genom policypåverkan, profilering och nätverksarbete.

Sidan uppdaterad: 11 maj 2023