Så ska fler utländska företag lockas till Kalmar län

Regionala utvecklingsnämnden beslutade på tisdagen att ta det första steget inför ett samverkansavtal med Business Sweden inom etablerings- och investeringsfrämjande arbete.

Vy över .Stockholm
Business Sweden har hjälpt utländska företag att etablera sig i Sverige i över 45 år.
  • Publicerad: 5 apr 2023 10:34

Målet är att generera fler kvalificerade förfrågningar till länet från utländska investerare samt att hantera uppkomna förfrågningar på ett sådant sätt att dessa resulterar i etableringar.

Business Sweden är en halvstatlig organisation som arbetar med att hjälpa svenska företag att växa globalt och hjälpa internationella företag att investera och expandera i Sverige. Organisationen har ett regeringsuppdrag att samordna etablerings- och investeringsfrämjandet i Sverige på nationell nivå i nära samarbete med regionala investeringsfrämjande organisationer. Region Kalmar län är en sådan organisation och ett samverkansavtal med Business Sweden är ett logiskt steg i Kalmar läns utvecklingsarbete. Arbetet sker i nära samarbete med länets kommuner.

Beslutet innebär att regionala utvecklingsdirektören Helena Nilsson får i uppdrag att under 2023 undersöka förutsättningarna för ett samverkansavtal.

• Regional utvecklingsdirektör

Sidan uppdaterad: 5 april 2023