Unikt hållbara regnkläder tilldelas Solrospriset 2024

Årets mottagare av uppmuntringspriset Solrospriset är Jonas och Carola Carlsson i Emmaboda kommun och deras företag Farmerrain. Företaget framställer världens första miljövänliga vinylregnkläder.

  • Publicerad: 11 dec 2024 15:49

Klimatkommissionen Kalmar län är en arbetsgrupp som arbetar på uppdrag av Region Kalmar län och Länsstyrelsen Kalmar län för att uppmuntra hållbarhetsarbetet i Kalmar län.

Du kan läsa mer om Klimatkommission Kalmar län via denna länk.

Varje år delar kommissionen ut ett uppmuntringspris till företag, organisationer, personer eller föreningar som bidragit till ett klimatsmartare Kalmar län. Solrospriset ges till de som har utfört framstående åtgärder eller insatser som inspirerar och genererar innovation, jobb och aktiviteter inom klimat och miljöområdet.

Vid en ceremoni på residenset under tisdagen delade landshövding Allan Widman och klimatkommissionens ordförande Karin Helmersson ut klimatutmärkelsen, som består av ett diplom och en blomma, till 2024 års solrosprisvinnare:

Farmerrain

Jonas och Carola Carlsson, paret bakom regnklädesföretaget Farmerrain tilldelas årets Solrospris av Klimatkommission Kalmar län. Priset får paret för sitt arbete med att utveckla vinylregnkläder som är hållbara både sett till miljön och sett till kraven som ställs på arbetskläder inom lantbruket.

Jonas och Carola Carlsson bor på Lindkullens gård i Käsemåla i Emmaboda kommun och grundade Farmerrain 2019. Men berättelsen om parets jakt på de perfekta regnkläderna inleddes redan på 1990-talet.

– I dag är Farmerrain vårt huvudfokus, men vi är lantbrukare i grunden och hade tidigare mycket djur på gården, säger Jonas Carlsson.

– Som lantbrukare använder man ofta regnkläder när man arbetar med djuren och vi var besvikna på att de hela tiden gick sönder, särskilt byxorna. Vi kunde förbruka 4-5 regnställ om året.

Paret började se sig om efter bättre kvalitet och hittade en återförsäljare som specialiserade sig på regnkläder till yrkesfiskare. Ett bra steg på vägen, men inte perfekt.

– De regnkläderna var av mycket bättre kvalitet, men de var inte gjorda för lantbruk och vi hade flera idéer på hur de kunde anpassas.

Idéerna ledde till ett samarbete där Jonas och Carola Carlsson och företaget tillsammans utvecklade regnkläder för lantbrukets krävande förutsättningar. Äntligen hade Jonas och Carlsson hittat rätt funktionsmässigt. Men ännu fanns det en stor sak som låg kvar och skavde.

– Vinylregnkläder är gjorda av PVC som består dels av plast och dels av en mjukgörare som gör det möjligt att skapa kläder av plasten. Men plast framställs av fossil olja och mjukgöraren har också stor miljöpåverkan. Ett konventionellt regnställ belastar miljön med cirka 35 kg koldioxid.

Jonas och Carola Carlsson har alltid haft ett brinnande natur- och miljöintresse. Bland annat hade de under en period Sveriges största bestånd av Highland cattle som användes för att restaurera betesmarker, naturreservat och öar runt om i Sverige i samarbete med Världsnaturfonden.

Iklädda tåliga, men inte hållbara, regnkläder började paret se sig om efter miljövänliga alternativ, och hittade talloljan som framställs av rester från det svenska skogsbruket. Upptäckten banade väg för att skapa regnkläder av biovinyl med minimal miljöpåverkan. Farmerrain vad fött.

– Vi var stolta över våra regnkläder, men de var inte perfekta ur miljösynpunkt då vi fortfarande använde den traditionella mjukgöraren. Så vi har samarbetat med ett kemiföretag som nu lyckats ta fram ett miljövänligt alternativ.

Den nya mjukgöraren har resulterat i en ny generation regnkläder som har en klimatpåverkan på bara 3 kg.

Under tisdagen fick Jonas och Carola Carlsson motta Solrospriset av landshövding Allan Widman och Karin Helmersson, Klimatkommission Kalmars ordförande. På en presentation av Farmerrain på länsresidenset berättade paret om sitt arbete.

– Vi har alltid varit lite som två 5-åringar som säger ”kan själv!”, berättar Jonas Carlsson och skrattar.

Den faktiska tillverkningen av Farmerrains regnkläder sker nere i Europa men i övrigt fortsätter paret själva sköta all logistik, marknadsföring med mera.

Men visst, lite hjälp fick de av ett rockband från Fagersta.

– The Hives hörde plötsligt av sig. De hade hittat våra regnkläder och ville använda dem i en av sina musikvideos. Det gjorde att helt nya kunder hittade till oss och Sony Music är i dag en av våra återförsäljare som säljer regnjackor som merch för The Hives.

Här kan du se musikvideon där The Hives använder svarta regnjackor från Farmerrain. Musikvideon gjorde att helt nya kundgrupper hittade till Emmabodaföretaget.

– Vi har många lantbrukare bland våra kunder, men vi har nog lika många kunder i storstäderna.

Under parets presentation på länsresidenset får de frågan om vad som är deras nästa steg, nu när regnkläderna nästan är helt klimatneutrala.

– Vi vill inte springa vilse utan växa i lagom takt. Vi får se vad som händer härnäst. Den här regnjackan, säger Jonas och håller upp en orange regnjacka från den nya Bio Plus-generationen, är nästan 100 procent.

– Men vi vill också engagera oss i den cirkulära ekonomin och har planer på att samla in utslitna Farmerrain-kläder. Vi har startat ett samarbete med ett golvföretag som ska använda materialet i dem i underlaget i sina golv.

– Så visst har vi en del idéer.

Sidan uppdaterad: 11 december 2024