Tillsammans för att underlätta kompetensförsörjningen

Flyttahit-kampanjen i sommar är en del av satsningen ”Fler till Kalmar län”, som länets tolv kommuner gör tillsammans med Region Kalmar län.

En mamma och ett barn som badar vid en brygga.
  • Publicerad: 8 jul 2024 12:56

Utöver webbplatsen Flyttahit.nu, marknadsföringskampanjer och ett länsövergripande rekryteringsnätverk, genomför satsningen även digitala flyttahit-träffar för att hjälpa personer att ta det sista steget att flytta till Kalmar län.

- Genom att hjälpas åt, komplettera varandras arbeten och göra olika inflyttningsinsatser än mer effektiva är målet att stärka regionens attraktivitet, underlätta kompetensförsörjningen för regionens arbetsgivare och öka antalet invånare i hela Kalmar län. Förra årets kampanj, där flera av regionens medarbetare tipsade om varför det flyttat till Kalmar län, nådde 500 000 personer. Sedan dess har ett arbete pågått med att ta hand om de personer som visat intresse för länet genom att erbjuda olika digitala ”flytta hit-träffar” för att hjälpa personer att ta det sista steget att flytta till Kalmar län. Nu följer vi upp med att nå ut till nya besökare, berättar projektledaren Alexandra Flöner Tegnemo.

Annonseringen riktar sig framförallt till turister och besökare i länet. Eftersom de redan har fått upp ögonen för Kalmar län, påminner kampanjen om att det även går att flytta hit och ha kvar den där semesterkänslan året om. Kampanjen riktar sig även till personer boende i Stockholm och Göteborg i åldrarna 25-45 år, som är intresserade av lämna storstaden för att få mer tid till det vill och får större möjlighet att kombinera karriär, familjeliv och fritid. Budskapet i kampanjen är ”Tid till det du vill” och visar upp bilder och kortare filmer från Kalmar län med uppmaningen att läsa mer på webbplatsen Flyttahit.nu. Webbplatsen har bland annat en kartfunktion där besökare kan se hur nära huset, jobbet, skolan och affären ligger varandra.

Satsningen kommer främst att synas digitalt via sociala medier och på olika platser runt om i länet via kommunernas evenemang på beachflaggor och trottoarpratare, men även på länets busskärmar.

Läs mer om satsningen Fler till Kalmar län

Sidan uppdaterad: 8 juli 2024