Internationaliseringscheck
Internationaliseringscheck kan sökas av etablerade företag som vill utforska och etablera sig på nya marknader internationellt och behöver ta in extern specialistkompetens från en konsult för att satsningen skall kunna genomföras.

Internationaliseringschecken avser enbart tjänster som köps av en extern konsult. Löpande kostnader och investeringar som ingår i företagets normala drift är inte stödberättigande.
Vilka företag kan söka internationaliseringscheck?
Företag som:
- har minst 1 anställd med marknadsmässig lön motsvarande kollektivavtal eller dylikt (enligt senaste årsbokslut) (stöd kan endast lämnas till en verksamhet som bedöms ha en tillfredsställande lönsamhet och ger den/de anställda en varaktig sysselsättning.),
- är registrerade i Sverige och bedriver sin huvudsakliga verksamhet vid ett fast arbetsställe (CFAR-nummer) i Kalmar län.
- uppfyller kriterierna för EU:s definition för små och medelstora företag (koncernnivå),
- bedriver ekonomisk verksamhet och innehar F-skatt.
Vilka konsultinsatser kan jag söka för?
- Utreda vilka tänkbara länder som kan bli aktuella för export.
- Hitta leverantörer/samarbetspartners i samband med en exportsatsning.
- Delta som utställare (första gången) i en mässa internationellt.
- Utreda juridiska frågor (försäkringar, avtal, lagar, mm.) kopplat till en exportsatsning.
- Utreda om det behövs anpassning av produkt/tjänst för lansering på ny marknad.
- Översättning av material eller hemsida (max bidrag 100 000 kr).
- Anpassning av system/plattform (t.ex. betallösning).
- Patent- och IPR-rådgivning kopplade till internationaliseringen.
Vilka insatser kan inte finansieras?
- Personalkostnader för företagets egen personal.
- Generell kompetensutveckling.
- Delegationsresor och liknande resor i grupp.
- Försäljnings- och marknadsföringsinsatser.
- Materialinköp.
- Löpande affärsutveckling.
När lämnas inte stöd?
Stöd lämnas inte till:
- företag och utrustning av rörlig karaktär (t.ex. entreprenadverksamhet, åkerier, flyttbar utrustning/allt med "hjul på", fordon).
- företag där företag/ägare/styrelsemedlem har skulder till det offentliga (till exempel skatt) eller betalningsanmärkningar.
- företag som med egna medel bedöms ha kapacitet att genomföra insatsen. Vid den samlade bedömningen tas bland annat hänsyn till resultat, soliditet och aktieutdelningar.
- företag med svag ekonomisk ställning.
- företag som har varit i konkurs under det senaste året.
investeringar till åtgärder som krävs enligt lag, exempelvis vissa certifieringar eller tillstånd. - investeringar där konsulten/leverantören kan anses vara jävig. Du får inte välja konsult/leverantör som är närstående oavsett om denne avser en juridisk eller en fysisk person. Med närstående person avses bland annat make/maka, sambo, partner, förälder, barn och syskon. När det gäller juridiska personer avses koncernbolag eller företag/företagsgrupperingar där det finns ägarintresse.
Hur stort bidrag kan företaget beviljas?
Maxbidraget är 250 000 kronor och minimibidraget är 20 000 kronor. Bidraget kan maximalt utgöra 50 procent av godkända kostnader.
Obligatoriska bilagor vid ansökan
Följande ska bifogas ansökan:
- Affärsplan eller liknande dokument.
- Senaste årsredovisning (i de fall den ej hunnit registreras hos bolagsverket).
- Resultatbudget/prognos för innevarande/nästkommande år.
- Aktuellt registreringsbevis samt senaste bokslut/deklaration inklusive NE-bilaga (gäller enskild firma, handelsbolag, kommanditbolag).
- Kostnadsunderlag för samtliga sökta kostnader.
- Kostnadsposter upp till 700 000 kronor: Offerter.
- Enskilda kostnadsposter över 700 000 kronor ska konkurrensutsättas, vilket innebär ett krav på minst två jämförande offerter. Har ni som stödmottagare inte lyckats få in mer än en offert måste ni kunna uppvisa två likadana skriftliga prisförfrågningar till minst två potentiella leverantörer. Förfrågan och svar ska vara skriftliga och finnas dokumenterade hos er för eventuell uppföljning. Tänk på att köp från närstående inte godkänns.
Ansök om internationaliseringscheck
Du ansöker om internationaliseringscheck via Tillväxtverkets webbplats minansokan.se. Under ”Regionens erbjudande om stöd” väljer du ruta för ”Internationaliseringscheck”.
Vad ska jag tänka på när jag skickar post eller e-post?
Tänk på att aldrig skicka e-post med personlig information, exempelvis ditt personnummer eller annan känslig information.
Post som skickas in till myndigheten blir en allmän handling som kan komma att läsas av utomstående, enligt offentlighetsprincipen.
Kontakt
-
Johanna Larsson
-
Handl. företagsstöd
- johanna.larsson@regionkalmar.se
-
Telefonnummer010-358 42 79