Hallenborg ny chef för eHealth Arena

Johan Hallenborg blir ny verksamhetschef för eHealth Arena. Han tillträder tjänsten den 1 november.

Bild på medarbetare på eHealth Arena
Maria Eifrém, Johan Hallenborg och Elin Jonsson på eHealth Arena.
  • Publicerad: 20 sep 2023 09:35

Johan Hallenborg har varit framträdande i e-hälsofrågor under flera år som chef inom Region Kalmar län. Mellan åren 2012 - 2022 var han IT-direktör och sedan dess har han varit digitaliseringschef.

- Det ska bli utmanande, spännande och fantastiskt kul att genom eHealth Arena få medverka till framtidens e-hälsotjänster för våra invånare, säger han och fortsätter.

- Kalmar län är i framkant med digitala lösningar inom hälsa, vård och omsorg. För att vi ska kunna se en fortsatt utveckling och ökad användning av e-hälsotjänster behöver e-hälsobolag, akademin, regionen och kommunerna arbeta tillsammans. Och eHealth Arena kommer att fortsätta att vara ett nav i den samverkan.

En samlingsplats för e-hälsa

eHealth Arena är en gemensam arena för näringsliv, vård och omsorg, akademi och allmänhet. Den drivs av Region Kalmar län i nära samverkan med Linnéuniversitetet och Kalmar Science Park, samt länets kommuner och näringsliv. Sedan starten 2019 har eHealth Arena arbetat i samverkan med andra aktörer för att bidra till ett ökat användande av e-hälsotjänster inom hälsa, vård och omsorg och en ökad näringslivstillväxt.

- Vi är flera olika aktörer som tillsammans ger råd och stöd för det ska vara enkelt att vara företagare och entreprenör inom e-hälsa i Kalmar län. Det kan vara utmanande att starta företag, men eHealth Arena försöker att vara där och hjälpa till genom hela resan, säger verksamhetskoordinatorn Maria Eifrém.

På bilden syns även Elin Jonsson, som är projektledare för Health Data Sweden.

Läs mer på sidan om e-hälsa

Sidan uppdaterad: 20 september 2023