Invånarundersökning - viktig del i utvecklingen av besöksnäringen

Som en viktig del i utvecklingen av länets besöksnäringsarbete och för att följa upp länets besöksnäringsstrategi 2030, undersökte Region Kalmar län nyligen vad invånarna i länet tycker om turism och hur de i den egna kommunen påverkas positivt och negativt av turism.

Undersökningen visar på stora variationer i attityder mellan kommunerna, men generellt upplever 80 procent av respondenterna att turism bidrar till att göra deras kommun attraktivare.

- Stort tack till alla som deltog i undersökningen. Det här är ett väldigt intressant och viktigt underlag i vårt fortsatta arbete att utveckla besöksnäringen i Kalmar län, säger samordnaren Karin Ekebjär.

Styrkor

En majoritet av respondenterna anser att turism bidrar till en bättre arbetsmarknad i deras kommun och färre än 10 procent anser att turister har en negativ inverkan på deras dagliga liv. Över 80 procent anser att turism bidrar till en bättre ekonomi för deras kommun och över 60 procent känner stolthet över att många väljer att semestra i Kalmar län. En majoritet av respondenterna ser positivt på utvecklingen av turism i Kalmar län och kan tänka sig att själva semestra i länet.

Utmaningar

När det gäller framtida utmaningar handlar det främst om infrastruktur och trafik. Ungefär hälften av respondenterna tycker att turism leder till ökade trafikproblem. Det kan handla om att trafiken ökar, att det blir fler köer på vägarna, att det blir brist på parkeringsplatser, samt att det inte finns tillräckligt med allmänna kommunikationer.

- Utöver trafiken lyfter respondenterna även miljö och service. Det handlar om att turism kan ge ett negativt miljöavtryck, som till exempel nedskräpning, exploatering av natur, husbilar som parkerar i naturen, samt bristande respekt för allemansrätten. Vad gäller service handlade det om ett ökat tryck på bland annat restauranger, matvarubutiker, andra samhällsfunktioner som vård och vatten och avlopp, säger Karin Ekebjär.

Om undersökningen

Undersökningen byggde på en enkät med ett slumpmässigt urval på 6 000 boende i Kalmar län, mellan 16-85 år. Totalt inkom 1 864 svar, vilket innebär en svarsfrekvens på 23,3 procent. Svarsfrekvensen var högre i kommuner med mer turismnäring och lägre i kommuner med mindre turism.

Relaterad information

Kalmar läns turismundersökning 2023