Kampanj fick flera intresserade av att flytta hit
Årets sommarkampanj för att få fler att flytta till Kalmar län gick över förväntan. Kampanjen nådde över 200 000 tyska turister och höstens flytta hit-träff fick betydligt fler anmälningar än vanligt.

- Publicerad: 13 timmar sedan
Flytta hit-träffarna, som arrangeras av Region Kalmar län och länets tolv kommuner inom samarbetet Fler till Kalmar län, har tidigare lockat 4–5 deltagare per tillfälle. Tack vare årets kampanj anmälde sig nu över 30 personer till träffen i oktober.
- Kampanjen var mycket lyckad. Det primära målet är att få nya invånare, men det tar tid. Vårt delmål är därför att ge ökad kännedom om länet genom att få deltagare till vår digitala flytta hit-träff och det lyckades vi verkligen med, säger Alexandra Flöner Tegnemo, som leder satsningen Fler till Kalmar län.
På en flytta hit-träff får deltagarna information och kan ställa frågor till ett par ambassadörer som redan tagit steget att flytta hit.
- Denna typ av marknadsföring av vårt län är ovärderlig. Det är oerhört roligt att vi har lyckats nå så pass många människor i andra länder som är så nyfikna på att flytta hit, säger Titti Falk, platsutvecklare på Attraktiva Oskarshamn.
Mellan juli-september genomfördes årets sommarkampanj för att tyskar mellan 25–40 år skulle få en ökad kännedom om länet och anmäla sig till höstens digitala flytta hit-träff. Kampanjen riktade sig till tyskar på semester i Kalmar län, för att på så sätt använda länets starka turistsäsong för att locka nya invånare.
Årets kampanj var även den första med det nya konceptet, ”Kalmar län – The Smorgasbord of Scandinavia”, som Region Kalmar län och länets kommuner använder för att kommunicera etablering, investering och inflyttning. I kampanjen erbjöds länet som ett dignande smörgåsbord med följande budskap: Semestern var bara en aptitretare. Nu är det dags för huvudrätten – ditt nya hem!
- Nu ser vi fram emot den viktiga uppföljningen av insatsen, att fortsätta hålla kontakten med intressenterna och att hjälpa dem få den information och pepp som de efterfrågar och som kan hjälpa dem ta beslutet att flytta hit, säger Titti Falk.
- Det är även viktigt att jobba vidare för att länets näringsliv ska vara öppna, mogna och väl rustade för att välkomna internationell arbetskraft, säger Alexandra Flöner Tegnemo.
Sidan uppdaterad: 13 oktober 2025