Regionen når nationella målet för bredbandstäckning

Enligt det nationella målet ska 98 procent av alla hushåll och företag ha tillgång till 1 gigabit per sekund. Den siffran når nu Region Kalmar län. Det visar bredbandsstatistiken för 2023.

Sladdar som sticker ut ur en router.
  • Publicerad: 11 apr 2024 09:33

Region Kalmar län tar ett rejält ett kliv framåt när den nya bredbandsstatistiken redovisas. Andelen hushåll som har tillgång till fiber eller annan teknik i sin absoluta närhet som medger hastigheter om 1 Gbit/s har i Kalmar län ökat från 94,78 procent 2022 till 98,25 procent ifjol. Därmed nås det nationella målet på 98 procent.

Via denna länk kan du ta del av rapporten PTS mobiltäcknings- och bredbandskartläggning 2023.

Den positiva utvecklingen sker främst utanför tätort och småort där länet nu ligger på nästan 90 procent med hushåll som har tillgång till fiber i absolut närhet. På två år är det en ökning med 23 procentenheter. Särskilt stark är utveckling i Torsås, Högsby och Oskarshamn.

Den stora utmaningen är fortfarande att lyckas få hushåll och arbetsplatser att ansluta sig när de har möjligheten. 2023 är det främst utanför tätort och småort som skillnaden ökar och där var fjärde som har möjlighet att ansluta sig inte gjort det.

När det gäller mobiltäckning utomhus i bebyggelse och runt byggnader utanför tätort och småort har regionen över 98 procents täckning. En siffra som har varit konstant i flera år. Däremot finns en del kvar att göra när det gäller mobiltäckning längs vägar och järnvägar då det enligt rapporten saknas god mobiluppkoppling längs mer än en tredjedel av sträckorna längs E22 och länets riksvägar samt järnväg.

Via denna länk kan du läsa mer om hur Region Kalmar län arbetar med bredbandsfrågor i Kalmar län.

Sidan uppdaterad: 11 april 2024