Bönfantaster tilldelas Solrospriset 2023

Årets mottagare av uppmuntringspriset Solrospriset är Kalmar Ölands Trädgårdsprodukter och Bönland. Båda företagen har sin verksamhet på Öland och baljväxter spelar en central roll i deras affärsidé.

Fyra personer står och ler tillsammans på länsresidenset i Kalmar.
Klimatkommission Kalmar läns ordförande Karin Helmersson (C), pristagarna Håkan Johnsson från Kalmar Ölands Trädgårdsprodukter och Elias Kvarnbäck från Bönland samt landshövding Allan Widman.
  • Publicerad: 6 dec 2023 14:21

Klimatkommissionen Kalmar län är en arbetsgrupp som arbetar på uppdrag av Region Kalmar län och Länsstyrelsen Kalmar län för att uppmuntra hållbarhetsarbetet i Kalmar län.

Du kan läsa mer om Klimatkommission Kalmar län via denna länk.

Varje år delar kommissionen ut ett uppmuntringspris till företag, organisationer, personer eller föreningar som bidragit till ett klimatsmartare Kalmar län. Solrospriset ges till de som har utfört framstående åtgärder eller insatser som inspirerar och genererar innovation, jobb och aktiviteter inom klimat och miljöområdet.

Vid en ceremoni på residenset under onsdagen delade landshövding Allan Widman och klimatkommissionens ordförande Karin Helmersson ut klimatutmärkelsen, som består av ett diplom och en blomma, till 2023 års solrosprisvinnare:

Kalmar Ölands Trädgårdsprodukter

Kalmar Ölands Trädgårdsprodukter har länge producerat baljväxter av olika slag, från traditionella gula ärtor och bruna bönor till nya sorter.

Kikärtor är en ”stor” baljväxtvara. Idag importerar Sverige drygt 2 700 ton torkade kikärter per år, jämfört med cirka 600 ton för tjugo år sedan. Kalmar Ölands Trädgårdsprodukter (KÖT) och Hushållningssällskapet har provodlat kikärtor i sex år och nu har det rätta utsädet hittats.

I år odlas därför svenska kikärtor i större skala för första gången, då KÖT har kontrakt med sex odlare i regionen. Intresset är stort från landets större livsmedelsaktörer. Förhoppningen är att årets skörd ska ge runt 80 ton och att odlingen i framtiden ska kunna utökas. Att utveckla kikärtor som en ny svensk gröda minskar behovet av transporter och bidrar till en regional ekonomi.

Bönland

Bönland är ett nystartat företag som erbjuder marknadens enda svenska och ekologiska konserverade bönor. Bönorna är odlade och förädlade på Öland och målet är att lyfta de ekologiska bönorna som av tradition redan odlats i många år på ön. Svarta, bruna och vita bönor säljs i ett femtiotal butiker i södra Sverige.

Baljväxter och innovation är gemensamma nämnare för de båda pristagarna. Svenskodlade baljväxter är hållbara, nyttiga och klimatriktiga. Baljväxter är en viktig proteinkälla när vi behöver ställa om till en diet med mindre kött.

Pristagarna utvecklar nya produkter och grödor som passar i landskapet och som ger regionala mervärden. Öland har till exempel unika förutsättningar att odla bönor.

• Carolina Gunnarsson

Sidan uppdaterad: 6 december 2023