Ansök nu: Smålands och Ölands besöksnäring på den digitala kartan

Vill ditt företag få kostnadsfri hjälp med att synas bättre digitalt och bli bättre på att nå ut till nya kunder? Just nu kan du ansöka till ett projekt där 100 företag inom besöksnäringen ska få hjälp att bli bättre på digital marknadsföring.

Två kvinnor sitter i en trappa och tittar på en mobiltelefon.

För att nå nya kunder behöver företag fokusera på bra kundservice och ständig förbättring.

Men hur når man dem som ännu inte upptäckt ens företag? Till de som inte kan bli rekommenderade då inte heller deras nära och kära upptäckt ens företag?

Den mest effektiva vägen till att bli upptäckt av nya kunder i dag är att synas digitalt. Semesterplanering är i dag en nästan helt digital syssla och övernattningar, besöksmål och resrutter planeras efter den information som hittas via tjänster som Google, Tripadvisor och sociala medier.

Fem unga människor tittar in i kameran och ler.

Men hur gör man? Och hur lär man sig vad som är effektiv digital marknadsföring?

Frågorna ovan är anledningen till att projektet Småland och Ölands besöksnäring på den digitala kartan lanserats och målet är öka företag inom besöksnäringens synlighet digitalt.

Bakgrund

Projektet Småland och Ölands besöksnäring på den digitala kartan pågår fram till den 31 oktober 2025.

Projektets mål är att höja den digitala kompetensen hos små och medelstora företag inom besöksnäringen i Småland och på Öland genom att coacher erbjuder upp till 6 timmars kostnadsfri rådgivning inom digitalisering.

Projektet bygger på erfarenheter från tidigare digitaliseringsprojekt och enskild coaching har visat sig vara den mest effektiva metoden för att hjälpa det enskilda företaget att snabbt synas bättre digitalt.

Målsättningen med projektet är att företagen i målgruppen ska få en förhöjd lägstanivå, väcka intresse och nyfikenhet, få en konkret handlingsplan, beställarkompetens och nya verktyg för att själva ta ansvar för sin digitalisering.

En ökad digitalisering bidrar till en mer hållbar besöksnäring på sikt, såväl ekonomiskt, socialt och miljömässigt.

Mål och resultat

Målsättningen är att 100 företag i Småland och på Öland ska få individuell coachning inom projekttiden.

Företag som deltar kontaktas av en erfaren coach som genomför en behovsanalys för att kunna skräddarsy coachningen utifrån det enskilda företagets behov och förutsättningar.

Därefter följer ett antal coachningstillfällen samt i vissa fall workshops tillsammans med andra företag.