Hållplatshandboken
Hållplatsen är den plats där vi på Kalmar länstrafik först möter våra resenärer. Vi vill att det ska vara en positiv upplevelse! I hållplatshandboken finns bland annat anvisningar på hur en hållplats ska vara utformad utefter hur många som reser från hållplatsen dagligen.

I Kalmar län finns närmare 2000 hållplatser (4000 hållplatslägen) som fortlöpande underhålls och utvecklas med avseende på trygghet, säkerhet och service.
Hållplatsboken har nu fått sin plats på webben för att göra det enklare både för Kalmar länstrafiks personal, väghållare och resenärer att få information om vilka målsättningar och riktlinjer som finns för länets hållplatser.
Målbilder för olika hållplatsklasser beskriver hur vi på Kalmar länstrafik vill att länets hållplatser ska se ut. Målbilderna grundar sig på en hållplatsklassificering som tagits fram i dialog med Trafikverket och länets kommuner. Det är också i nära samverkan med Trafikverket och länets kommuner som vi kan närma oss målbilderna.
"Vi ska bli Sveriges mest uppskattade kollektivtrafik!"
Hållplatshandboken på webben ersätter Hållplatshandbok 2014-03-20 och Bättre och säkrare bytespunkter i kollektivtrafiken 2016-12-16.
Hållplatshandboken

100 eller fler påstigande per dag (tätort/landsbygd)
Målbilden beskriver den nivå på standard och service som ett hållplatsläge bör ha med hänsyn till antalet påstigande och dess funktion i trafiksystemet. Hållplatsklass A kan utvecklas till något ännu bättre vid t.ex. resecentrum.
Fysisk utformning (väghållaren)
- Plattform för minst 2 bussar i rad, kanthöjd 17 cm. Vit kantlinje och ledstråk. Principskiss hållplatsklass A.
- Plattform skild från cykeltrafik. Minsta avstånd mellan vägbana och väderskydd 2,25 m. Om gångtrafikanter korsar plattformen ökas bredden med minst 1 m.
- Allmän belysning.
- Max 5 % lutning till/från hållplatsläge.
- Anslutande gång- /cykelbana.
- Tömning av papperskorgar
- Bil- och cykelparkering om utpekad viktig bytespunkt. I övrigt efter behov.
Utrustning (Kalmar länstrafik)
- Väderskydd av glas med bänk och belysning, topptavla med linjeinfo och hållplatsnamn.
- Tidtabell, kontaktinformation Kalmar länstrafik, annan info i väderskydd eller i direkt anslutning.
- Realtidsinformation.
- Anskaffning av papperskorgar.
Resecentrum
Resecentrum utgör viktiga nav för resor med både tåg och buss. Anläggning och utformningen av resecentrum och BRT-stationer ska ses som samhällsbyggnadsprojekt där kopplingen till annan samhällsplanering och service är viktig. Utvecklingen av sådana miljöer bör ske i nära dialog mellan Region Kalmar län, kommuner, Trafikverk och andra berörda parter.

20-99 påstigande per dag (tätort/landsbygd)
Målbilden beskriver den nivå på standard och service som ett hållplatsläge bör ha med hänsyn till antalet påstigande och dess funktion i trafiksystemet.
Fysisk utformning (väghållaren)
- Plattform för minst en buss med kanthöjd 17 cm. Vit kantlinje och ledstråk. Principskiss hållplatsklass B.
- Plattform skild från cykeltrafik. Minsta avstånd mellan vägbana och väderskydd 1,5 m (påstigning), vid avstigningsstället 2,25 m. Om gångtrafikanter korsar plattformen ökas bredden med minst 1 m.
- Allmän belysning.
- Max 5 % lutning till/från hållplatsläge.
- Anslutande gång- /cykelbana.
- Tömning av papperskorgar.
- Bil- och cykelparkering om utpekad viktig bytespunkt. I övrigt efter behov.
Utrustning (Kalmar länstrafik)
- Väderskydd av glas med bänk och belysning, topptavla med linjeinfo och hållplatsnamn.
- Tidtabell, kontaktinformation Kalmar länstrafik, annan info i väderskydd eller i direkt anslutning.
- Realtidsinformation vid > 50 påstigande.
- Anskaffning av papperskorgar.