Det suicidförebyggande arbetet uppmärksammas i länet

Den 10 september infaller den årliga internationella suicidpreventiva dagen. Region Kalmar län har målet att halvera antalet suicid i Kalmar län, i samtliga åldersgrupper, till år 2025.

• Publicerad: 25 aug 2023 15:45

I Kalmar län pågår bred samverkan kring självmordsförebyggande arbete. Den 10 september infaller den årliga internationella suicidpreventiva dagen. Det är en dag som lanserats av WHO (World Health Organization) för att sätta arbetet med att förhindra självmord på agendan.

Under veckan anordnas en mängd olika insatser och aktiviteter runt om i länet. Till exempel minnesstunder, föreläsningar, musikframträdanden och ljusmanifestationer för att minnas de vi saknar, hylla de som kämpar och stötta de som finns kvar.

I år kommer flera aktörer i Kalmar län särskilt uppmärksamma hur ekonomisk utsatthet, överskuldsättning och spel om pengar kan påverka den psykiska hälsan och öka risken för suicid.

Efterlevandestöd vid suicid

Sedan ett år tillbaka har länsinvånare som mist en närstående i suicid rätt till efterlevandestöd via sin hälsocentral. Minderåriga erbjuds stöd på den förskola eller skola de går på.

Mer om efterlevandestöd på Vårdgivarwebben:  Efterlevandestöd vid suicid

Evenemang i Kalmar län

Emmaboda kommun

Manifestation med andakt och ljuständning, i samarbete med Svenska kyrkan, Emmaboda pastorat.

Datum: Lördag 9 september

Tid: 12.00

Plats: Centrumtorget

Kalmar kommun

Ljusmanifestation och kostnadsfria föreläsningar med fokus på överskuldsättning, spel om pengar och suicid. Efteråt bjuder Sjukhuskyrkan på fika och det finns möjlighet till mingel och samtal. Medverkar gör bl.a. föreläsare Fredrik Tjulander från Suicide Zero, budget- och skuldrådgivare från Kalmar kommun, psykolog från Region Kalmar län och diakonimottagningen på Kalmar Stadsmission.

Tid: 18:00-20:00 (ca)

Plats: Linnéuniversitetet, lokal Fullriggaren, hus Magna (i anslutning till gästhamnen)

Kontakt: Hanna Levin, Kalmar kommun och Cecilia Gamme, Region Kalmar län

Mer information: Suicidpreventiva dagen - Kalmar

Mönsterås kommun

Ljusmanifestation och gratis musikframträdande av Ida Gratte. Deltagare ges möjlighet att ta del av kunskap om hur vi medmänniskor kan förebygga självmord och psykisk ohälsa. Ett evenemang i samverkan med Mönsterås kommun, Suicide Zero och Svenska kyrkan.

Tid: 18:00-20:30

Plats: Mönsterås kyrka

Kontakt: Maria Pedersen

Mer information: Suicidpreventiva dagen i kyrkparken

Torsås kommun

Ljusmanifestation, musikframträdande och uppmärksammande av såväl suicidpreventiva dagen som Pep dagen. Fokus för dagen är kopplingen mellan de positiva effekterna som fysisk aktivitet och rörelse har på det psykiska välbefinnandet. Medverkar gör Torsås kommun samt det lokala föreningslivet.

Tid: 11:00-13:30

Plats: Sahara aktivitetsområde

Kontakt: Sofie Nyström

Mer information: Kommer inom kort

Oskarshamns kommun

Ljusmanifestation, musikframträdanden och samtal om psykisk ohälsa. En kväll för att hylla de vi saknar, de som kämpar och för oss som finns kvar. Under kvällen finns också möjlighet att skänka en gåva, köpa armband, tygkassar med mera från Suicide Zero och SPES. Ett evenemang i samverkan med bland annat Oskarshamns kommun, Svenska kyrkan, Suicide Zero och SPES.

Datum: Onsdag 13 september (OBS! Ej den 10 september)

Tid: 18:00-19:30

Plats: Oskarshamns stadskyrka

Kontakt: Ulrika Karlsson och Sara Olsson

Mer information: En ljusare manifestation

Västerviks kommun

Ljuständning, tal och musikframträdande. Under kvällen finns möjlighet för allmänheten att samtala med medarrangörerna Sjukhuskyrkan, SPES, Västerviks församling och Suicide Zero. SPES kommer även att ha armband till försäljning.

Dag: Söndag 10 september

Tid: 19:30-21:00

Plats: Gamla kyrkogården i Västervik

Kontakt: Ingrid Bergman

Mer information: Kommer inom kort

Vimmerby kommun

Ljusmanifestation med tal och musik.

Dag: Måndag 11 september

Plats: Utanför rådhuset

Tid: 12:15-12:30

Mörbylånga kommun

Ljusmanifestationen med tal, musik och ljuständning

Dag: Söndag 10 september

Tid: 19.00-20.30

Plats: Utanför lokal Trossen, hamnen i Färjestaden.

Övrigt: Det går bra att ha med sig egna ljus att tända på platsen.

Nybro kommun

info kommer

Läs mer på 1177.se om vad du som medmänniska kan göra för att hjälpa någon med suicidtankar: Hur kan du hjälpa en person som har självmordstankar?

Sidan uppdaterad: 25 augusti 2023