Lyckad sommarkampanj för att flytta hit

Sommarens kampanj för att få fler att flytta till Kalmar län är nu avslutad. Den nådde över 500 000 personer med totalt två miljoner exponeringar och resulterade i 16 000 klick in till webbplatsen Flyttahit.nu. Dessutom kom det in mängder med positiva reaktioner och kommentarer.

Kampanjen hade budskapet ”Tid till det du vill” och visade upp bilder och kortare filmer från Kalmar län med uppmaningen att läsa mer på webbplatsen Flyttahit.nu. Kampanjen genomfördes i sociala medier och var riktad till målgruppen 20 - 40 år, främst i landets storstadsregioner.

- Det är ett glädjande resultat och vi arbetar nu vidare med att ta hand om de personer som visat intresse för kampanjen genom att erbjuda digitala flytta hit-träffar under hösten, berättar projektledaren Alexandra Flöner Tegnemo och fortsätter.

- Jämfört med tidigare såg vi nu även en ökning vad gäller interaktioner från målgruppen. Dels hörde fler av sig genom kontaktformuläret på webbplatsen Flyttahit.nu, dels var det väldigt många som skrev härliga kommentarer på våra inlägg i våra sociala media-kanaler.

I samband med kampanjen publicerade Region Kalmar län även inlägg i sociala medier där flera medarbetare berättade varför de har flyttat till länet och hur de trivs här. Även dessa inlägg fick många positiva interaktioner och kommentarer om hur det är att att flytta hit och leva och bo i Kalmar län.

Tillsammans för att underlätta kompetensförsörjningen

Sommarens kampanj är en del av satsningen ”Fler till Kalmar län”, som länets tolv kommuner gör tillsammans med Region Kalmar län. Utöver webbplatsen Flyttahit.nu, marknadsföringskampanjer och ett länsövergripande rekryteringsnätverk, genomför satsningen även digitala flyttahit-träffar för att hjälpa personer att ta det sista steget att flytta till Kalmar län.

- Genom att hjälpas åt, komplettera varandras arbeten och göra olika inflyttningsinsatser än mer effektiva är målet att stärka regionens attraktivitet, underlätta kompetensförsörjningen för regionens arbetsgivare och öka antalet invånare i hela Kalmar län, säger Alexandra Flöner Tegnemo.

Mer information Fler till Kalmar län

Satsningen Fler till Kalmar län