Tre företag i framkant tilldelas Solrospriset 2022

Klimatkommissionen Kalmar län delar årligen ut ett uppmuntringspris till företag, organisationer, personer eller föreningar som bidragit till ett klimatsmartare Kalmar län. I år delar tre företag på priset: Nöbble gård, ETC solcellspark i Hultsfred och Wikegårds semesterby & ställplats.

Solrospriset delas ut av Klimatkommission Kalmar län och ges till de som har utfört framstående åtgärder eller insatser som inspirerar och genererar innovation, jobb och aktiviteter inom klimat och miljöområdet.

Genom klimatutmärkelsen Solrospriset, som består av ett diplom och en blomma, vill Klimatkommissionen Kalmar län lyfta fram goda exempel på hur man kan arbeta i stort och smått med klimatfrågan. Detta som en del i att länet ska vara ett föredöme inom arbetet med miljömålet Begränsad klimatpåverkan, det regionala målet Fossilbränslefri region 2030 och inom arbetet med klimatanpassning.

Pristagare 2022 är:

ETC solcellspark, Hultsfred

ETC Sol bygger en stor solcellspark i Hultsfred. Den färdiga parken är tänkt att producera 10 megawatt på en markyta på omkring tolv hektar. Fullt utbyggd ska parken ge lika mycket el som används i 20 000 hushåll.
Parken är ovanlig eftersom den finansieras genom så kallad ”crowdfunding”. Det innebär att en stor grupp individer med små summor hjälper till att finansiera verksamheten, istället för att en eller ett fåtal investerare bidrar med en större summa. ETC Sol är också ett bolag som kommunicerar klimatfrågan aktivt och folkbildar för den som vill lyssna.

Nöbble gård, Kalmar

Nöbble gård tänker utanför boxen och visar med sitt ekologiska jordbruk och förnybara energiproduktion hur man på ett modernt sätt kan vara med som lantbrukare och bidra till en hållbar framtid.
Gården bedriver ekologisk mjölkproduktion och all mark är kravgodkänd. Kvigor och tackor med lamm betar på naturbeten. Gödseln rötas vid More Biogas och går sedan tillbaka till gården. Raps förädlas till rapsolja på den egna gården.
På ladugårdstaket vilar Nöbble Solpark, som ägs av privatpersoner och företag tillsammans, i en solförening där var och en får sin egen el från sin del av taket.
Ett vindkraftverk förser gården med el som bland annat går till en eldriven foderanläggning och en eldriven minilastare, innan överskottet säljs ut på nätet.

Wikegårds semesterby & ställplats, Löttorp

Wikegårds på norra Öland har ett brett hållbarhetstänk och arbetar aktivt med vatten, avfall och energifrågor. De har dessutom en tydlig HBTQ-profil. Målet är att bli Sveriges första klimatneutrala besöksdestination och företaget är på god väg. Havsvatten i toaletter och två avsaltningsverk som ombesörjer att företaget är självförsörjande från Östersjön. Eget vattenverk är företagets sätt att hantera problemen med torka och tillgången på dricksvatten – utan att belasta grundvattnet. Smarta lösningar sänker energianvändningen, solceller bidrar till elproduktion och det finns planer på vindkraft.