Trafikförsörjningsprogram Kalmar län 2025-2033
Ett aktualiserat förslag till regionalt trafikförsörjningsprogram för perioden 2025-2033 har varit ute på remiss. Remisstiden gick ut den 17 maj. Nu ska alla remissyttranden sammanställas och beaktas inför färdigställande av slutversion.
Förslaget beskriver bland annat det framtida behovet av kollektivtrafik, inriktning för kollektivtrafikens utveckling, tydliga och uppföljningsbara mål samt ett antal strategiska val för hur målen ska kunna nås.
Förslagen utgår från målsättningarna i den regionala utvecklingsstrategin där fler hållbara resor och förbättrade pendlingsmöjligheter framhålls som viktiga för den regionala utvecklingen.
Remiss Trafikförsörjningsprogram Kalmar län 2025-2033
Nu gällande trafikförsörjningsprogram
Arbetet med att aktualisera trafikförsörjningsprogrammet
Aktualisering av trafikförsörjningsprogram
I ett trafikförsörjningsprogram finns bland annat mål och strategiska val för hur kollektivtrafiken i ett län ska utvecklas framöver. I kollektivtrafiklagen står det vad som ska finnas med i ett trafikförsörjningsprogram. Trafikförsörjningsprogrammet ska stå i överensstämmelse med länets regionala utvecklingsstrategi och styr länstrafikens arbete under den gällande programperioden.
Trafikförsörjningsprogrammet beslutas av regionfullmäktige i Region Kalmar, som också är länets regionala kollektivtrafikmyndighet. Det dåvarande Landstinget i Kalmar län tillsammans med länets kommuner kom i ett avtal år 2011 överens om att landstinget, numera regionen, ska utgöra länets regionala kollektivtrafikmyndighet.
Regionen och kommunerna har ett gemensamt ansvar för kollektivtrafiken. Omvärlden förändras ständigt. Människors beteenden och preferenser förändras också. Därför behöver vi tillsammans med regelbundenhet ompröva det som står i trafikförsörjningsprogrammet.
Processen för att ta fram den strategiska inriktningen av trafikförsörjningsprogrammet bygger på delaktighet från samtliga kommuner, Regionen och Trafikverket. Trafik- och Infrastrukturrådet utgör en viktig länk i det beredningsarbetet.
Kollektivtrafiknämnden är aktiva i beredningsarbetet och står bakom det förslag till trafikförsörjningsprogram som går på remiss till bl.a. länets kommuner, Länsstyrelsen, Trafikverket, olika organisationer och grannlän. Efter korrigeringar går förslaget vidare för behandling och beslut i Regionstyrelsen och Regionfullmäktige.
Så här ser processen ut:
Kommunerna är välkomna att bidra med utredningar in i processen.
Samverkan kring trafikförsörjningsprogrammet sker både på politisk nivå och på tjänstepersonnivå. Informationsutbytet mellan politik och tjänstepersoner sker bland annat i Kollektivtrafiknämnden och mellan Trafik- och infrastrukturrådets representanter och kommunernas tjänstepersoner och politiker.
Trafikråd Skolskjuts tillsammans med de möten på kommunnivå som Kalmar länstrafiks trafikutvecklare/trafikplanerare genomför är andra kanaler. Medborgare kan framföra sina åsikter både till politiska representanter och till kommunerna. Kalmar länstrafik önskar också bli kontaktade av kommunerna tidigt i processen vid revideringen av översiktsplaner.
Våren 2023 anordnades digitala, tematiska möten. Kalmar länstrafik kommer också träffa länets kommuner i varje arbetsmarknadsregion. Information och underlagsmaterial för egna diskussioner inom kommunen kommer att läggas upp på denna webbplats.
Vilken kollektivtrafik som är möjlig att erbjuda styrs förstås också av vilka medel som är avsatta i regionens budget då trafiken finansieras av skattemedel och biljettintäkter. Då alla delar i processen beaktats tas ett förslag till trafikförsörjningsprogram fram och remissbehandlas före beslut.
Föreläsningar om kollektivtrafik
Under våren 2023 genomfördes tre digitala föreläsningar om kollektivtrafik i Kalmar län. Föreläsningarna berörde nuläge för kollektivtrafiken i Kalmar län, hållbart resande samt ekonomi och nåbarhet. Nedan finns bildspel samt frågor och svar från föreläsningarna.
Bildspel samt frågor och svar från föreläsningarna
-
Pdf-dokument
Föreläsning-1_bildspel_nuläge_230303pdf 2 mb
-
Pdf-dokument
Föreläsning-1_frågor-svar_nuläge_230303pdf 91 kb
-
Pdf-dokument
Föreläsning-2_bildspel_hållbara-resor_230310pdf 2 mb
-
Pdf-dokument
Föreläsning-2_frågor-svar_hållbara-resor_230310pdf 110 kb
-
Pdf-dokument
Föreläsning-3_bildspel_nåbarhet-ekonomi_230317pdf 1 mb
-
Pdf-dokument
Föreläsning-3_frågor-svar_nåbarhet-ekonomi_230317pdf 149 kb
Information och underlagsmaterial
Information och underlagsmaterial till Trafikförsörjningsprogrammet.
Kommunikation och möten
Datum | Aktiviteter |
Deltagare/Berörda |
---|---|---|
22-01-28 | Utvärdering av TIR:s funktionssätt och återkoppling kring detta. |
Regionalt ledningsforum |
22-03-01 | Cykelutredning presenteras för TIR. | TIR i Kalmar län |
22-04-25 | Brev till kommunerna om TIR och vikten av återkoppling till kommunerna. Dnr KTN 2022/70. | Kommuner i Kalmar län |
22-06-01 | Redovisning måluppfyllelse år 2021. | TIR i Kalmar län |
22-06-08 | Info om TFP-processen | Strategiskt ledningsforum |
22-07-06 | Projektdirektiv presenteras för trafikdirektör | Kalmar länstrafik |
22-08-23 |
Uppstartsmöte TFP-projektet
|
Styrgrupp TFP Kalmar länstrafik |
22-08-24 | Info om TFP-processen | Regional utvecklingsnämnd |
22-08-25 | Info om TFP-processen | Kollektivtrafiknämnd |
22-08-26 | Info om TFP-processen | Regionalt ledningsforum |
22-08-29 | Styrgrupp för TFP beslutas i ledningsgrupp. | Ledningsgrupp Kalmar länstrafik |
22-09-14 | Info om TFP-processen | Medarbetarinformation Kalmar länstrafik |
22-09-20 | Info om TFP-processen | Trafik- och infrastrukturråd i Kalmar län |
22-09-26 | Styrgruppsmöte | Styrgrupp TFP Kalmar länstrafik |
22-10-20 | Process o direktiv TFP, Post coronastudie | TIR i Kalmar län (digitalt) |
22-10-25 | Styrgruppsmöte | Styrgrupp TFP Kalmar länstrafik |
22-10-31/22-11-01 | Planeringsdagar | Ledningsgrupp Kalmar länstrafik |
22-11-02 | Info om TFP-processen | Funktionshinderrådet |
22-11-17 | Projektdirektiv beslutas av Kollektivtrafiknämnden (projektstart) | Kollektivtrafiknämnden |
22-11-24 | Vardaglig pendling och hållbara resor. Info och grupparbete inklusive hemläxa till kommunerna. | TIR i Kalmar län (fysiskt) |
22-11-29 | Styrgruppsmöte | Styrgrupp TFP Kalmar länstrafik |
22-11-29 | Info om TFP-processen | Pensionärsrådet |
22-12-01 | Info om revidering av TFP | Trafikföretag |
22-12-13 | Info om TFP-processen | Regionstyrelsen |
22-12-15 | Styrgruppsmöte | Styrgrupp TFP Kalmar länstrafik |
22-12-16 | Info om TFP-processen | Trafikverket |
Förkortningar
TFP - Trafikförsörjningsprogram
TIR - Trafik och infrastrukturråd Kalmar län
Datum | Aktiviteter | Deltagare/Berörda |
---|---|---|
23-01-12 | Dialogmöte | Region Östergötland |
23-01-19 | Dialogmöte | Kollektivtrafiknämnd |
23-01-27 | Styrgruppsmöte | Styrgrupp TFP Kalmar länstrafik |
23-02-08 | TFP | TIR i Kalmar län (digitalt) |
23-03-03 | Digital föreläsning 1 (Nuläge) | Politiker och tjänstepersoner |
23-03-10 | Digital föreläsning 2 (Hållbart resande) | Politiker och tjänstepersoner |
23-03-17 | Digital föreläsning 3 (Ekonomi och nåbarhet) | Politiker och tjänstepersoner |
23-03-28 | Styrgruppsmöte | Styrgrupp TFP Kalmar länstrafik |
23-04-05 | Nåbarhetsmål | Kollektivtrafiknämnd |
23-04-18 | Kommundialog - arbetsmarknadsregion 1 | Västerviks kommun |
23-04-21 | Kommundialog - arbetsmarknadsregion 3 | Oskarshamn, Mönsterås och Högsby kommun |
23-04-26 | Kommundialog - arbetsmarknadsregion 2 | Vimmerby och Hultsfreds kommun |
23-04-26 | Kommundialog - arbetsmarknadsregion 4 | Kalmar, Torsås, Emmaboda, Nybro, Mörbylånga och Borgholms kommun |
23-05-02 | Styrgruppsmöte (digitalt) | Styrgrupp TFP Kalmar länstrafik |
23-05-03 | TFP-processen | Pensionärsrådet |
23-05-10 | Återkoppling TFP | TIR |
23-05-16 | Ekonomiska mål, miljö/tillgänglighet | Kollektivtrafiknämnd |
23-05-17 | Dialog TFP | Regionala utvecklingsnämnden |
23-08-24 | Textutkast 1 TFP presenteras. | Kollektivtrafiknämnd |
23-09-12 | Återkoppling, status i arbetet med TFP | Funktionshinderrådet |
23-09-26 | Återkoppling, status i arbetet med TFP | Pensionärsrådet |
23-09-27 | Status TFP-processen | TIR i Kalmar län (digitalt) |
23-10-05 | Textutkast 2 TFP presenteras | Kollektivtrafiknämnd |
23-10-16 | Kärnpunkter i TFP + geografisk tillgänglighet, ekonomi | Regionövergripande råd utvecklingsfrågor |
23-10-17 | RUN tjänstepersoner har textutkast 2 på remiss 231002-231023. | Ledningsgrupp regional utvecklingsförvaltning |
23-10-18 | Dialogmöte TFP (två regioners) Region Östergötland | Region Östergötland |
23-10-30 | TFP-förslag (fullständigt) | Politiska majoriteten |
23-11-09 | Textutkast 3 TFP presenteras | Kollektivtrafiknämnd |
23-11-13 | Dialogmöte Region Jönköpings län | Region Jönköpings län |
23-11-17 | Dialogmöte Region Blekinge | Region Blekinge |
23-11-21 | Status TFP-processen | Medarbetarinformation Kalmar länstrafik |
23-11-28 | Dialogmöte Region Kronoberg | Region Kronoberg |
23-11-30 | Remissförslag till kansli inom Region Kalmar län inför inför Kollektivtrafiknämnd 240118 | Region Kalmar län |
23-12-14 | Redovisning förslag Trafikförsörjningsprogram | Kalmar länstrafiks ledningsgrupp |
Förkortningar
TFP - Trafikförsörjningsprogram
TIR - Trafik och infrastrukturråd Kalmar län
Datum | Aktiviteter | Deltagare/Berörda |
---|---|---|
24-01-17 | Redovisning förslag TFP för Regionala Utvecklings-nämnden | Regionala utvecklingsnämnden |
24-01-18 | Remissversion för godkännande | Kollektivtrafiknämnd |
24-01-22 | Redovisning förslag | Regionala Utvecklings-förvaltningens ledningsgrupp |
24-01-24 | Redovisning förslag | Regionalt ledningsforum |
24-02-08 februari | Presentation av remissförslag | Länsberedningen |
24-02-12 | Remissperiod för Trafikförsörjningsprogrammet startar | Berörda kommuner, myndigheter och organisationer. |
24-02-21 | Presentation av remissförslag | Pensionärsrådet |
24-02-22 | Presentation av remissförslag | Funktionshinderrådet |
24-02-27 | Presentation av remissförslag | Trafik- och Infrastrukturrådet |
24-05-17 | Remissperiod för Trafikförsörjningsprogrammet stängs | Berörda kommuner, myndigheter och organisationer. |