Aktualisering av trafikförsörjningsprogram
Trafikförsörjningsprogrammet är det dokument som styr inriktningen av länets kollektivtrafik. Programmets innehåll ses över och aktualiseras i fyraårscykler. Nu inleds arbetet för programperioden 2025-2033. Fokus kommer att ligga på målområdena Nåbarhet och Ekonomi.

Föreläsning om kollektivtrafik
Kalmar länstrafik bjuder in till tre digitala föreläsningar om kollektivtrafik i Kalmar län inför arbetet med aktualisering av trafikförsörjningsprogrammet i Kalmar län som sträcker sig mellan år 2025-2033.
Föreläsningarna riktar sig till berörda politiker och tjänstepersoner som arbetar med kollektivtrafik och infrastruktur i kommuner inom länet, Region Kalmar län, Trafikverket eller Länsstyrelsen i Kalmar län.
Föreläsningarna är uppdelade på tre tillfällen under mars:
- 3 mars 2023 kl. 13:00-14:00 - Digital föreläsning 1 (Nuläge)
- 10 mars 2023 kl. 10:00-11:00 - Digital föreläsning 2 (Hållbart resande)
- 17 mars 2023 kl. 10:00-11:00 - Digital föreläsning 3 (Ekonomi och nåbarhet)
Sista anmälningsdag var den 24 februari 2023.
Frågor om föreläsningarna - linus.ojebrink.asberg@regionkalmar.se
Bildspel samt frågor och svar från föreläsningarna
-
Föreläsning-1_bildspel_nuläge_230303pdf 2 mb
-
Föreläsning-1_frågor-svar_nuläge_230303pdf 91 kb
-
Föreläsning-2_bildspel_hållbara-resor_230310pdf 2 mb
-
Föreläsning-2_frågor-svar_hållbara-resor_230310pdf 110 kb
-
Föreläsning-3_bildspel_nåbarhet-ekonomi_230317pdf 1 mb
-
Föreläsning-3_frågor-svar_nåbarhet-ekonomi_230317pdf 149 kb
Nu gällande trafikförsörjningsprogram
Aktualisering av trafikförsörjningsprogram
I ett trafikförsörjningsprogram finns bland annat mål och strategiska val för hur kollektivtrafiken i ett län ska utvecklas framöver. I kollektivtrafiklagen står det vad som ska finnas med i ett trafikförsörjningsprogram. Trafikförsörjningsprogrammet ska stå i överensstämmelse med länets regionala utvecklingsstrategi och styr länstrafikens arbete under den gällande programperioden.
Trafikförsörjningsprogrammet beslutas av regionfullmäktige i Region Kalmar, som också är länets regionala kollektivtrafikmyndighet. Det dåvarande Landstinget i Kalmar län tillsammans med länets kommuner kom i ett avtal år 2011 överens om att landstinget, numera regionen, ska utgöra länets regionala kollektivtrafikmyndighet.
Regionen och kommunerna har ett gemensamt ansvar för kollektivtrafiken. Omvärlden förändras ständigt. Människors beteenden och preferenser förändras också. Därför behöver vi tillsammans med regelbundenhet ompröva det som står i trafikförsörjningsprogrammet.
Processen för att ta fram den strategiska inriktningen av trafikförsörjningsprogrammet bygger på delaktighet från samtliga kommuner, Regionen och Trafikverket. Trafik- och Infrastrukturrådet utgör en viktig länk i det beredningsarbetet.
Kollektivtrafiknämnden är aktiva i beredningsarbetet och står bakom det förslag till trafikförsörjningsprogram som går på remiss till bl.a. länets kommuner, Länsstyrelsen, Trafikverket, olika organisationer och grannlän. Efter korrigeringar går förslaget vidare för behandling och beslut i Regionstyrelsen och Regionfullmäktige.
Så här ser processen ut:
Kommunerna är välkomna att bidra med utredningar in i processen.
Samverkan kring trafikförsörjningsprogrammet sker både på politisk nivå och på tjänstepersonnivå. Informationsutbytet mellan politik och tjänstepersoner sker bland annat i Kollektivtrafiknämnden och mellan Trafik- och infrastrukturrådets representanter och kommunernas tjänstepersoner och politiker.
Trafikråd Skolskjuts tillsammans med de möten på kommunnivå som Kalmar länstrafiks trafikutvecklare/trafikplanerare genomför är andra kanaler. Medborgare kan framföra sina åsikter både till politiska representanter och till kommunerna. Kalmar länstrafik önskar också bli kontaktade av kommunerna tidigt i processen vid revideringen av översiktsplaner.
Under våren 2023 kommer digitala, tematiska möten hållas. Kalmar länstrafik kommer också träffa länets kommuner i varje arbetsmarknadsregion. Information och underlagsmaterial för egna diskussioner inom kommunen kommer att läggas upp på denna webbplats.
Vilken kollektivtrafik som är möjlig att erbjuda styrs förstås också av vilka medel som är avsatta i regionens budget då trafiken finansieras av skattemedel och biljettintäkter. Då alla delar i processen beaktats tas ett förslag till trafikförsörjningsprogram fram och remissbehandlas före beslut.
Information och underlagsmaterial
Kommunikation och möten
Datum | Aktiviteter | Deltagare/Berörda |
---|---|---|
22-01-28 | Utvärdering av TIR:s funktionssätt och återkoppling kring detta. |
Regionalt ledningsforum |
22-03-01 | Cykelutredning presenteras för TIR. | TIR i Kalmar län |
22-04-25 | Brev till kommunerna om TIR och vikten av återkoppling till kommunerna. Dnr KTN 2022/70. | Kommuner i Kalmar län |
22-06-01 | Redovisning måluppfyllelse år 2021. | TIR i Kalmar län |
22-06-08 | Info om TFP-processen | Strategiskt ledningsforum |
22-07-06 | Projektdirektiv presenteras för trafikdirektör | Kalmar länstrafik |
22-08-23 |
Uppstartsmöte TFP-projektet
|
Styrgrupp TFP Kalmar länstrafik |
22-08-24 | Info om TFP-processen | Regional utvecklingsnämnd |
22-08-25 | Info om TFP-processen | Kollektivtrafiknämnd |
22-08-26 | Info om TFP-processen | Regionalt ledningsforum |
22-08-29 | Styrgrupp för TFP beslutas i ledningsgrupp. | Ledningsgrupp Kalmar länstrafik |
22-09-14 | Info om TFP-processen | Medarbetarinformation Kalmar länstrafik |
22-09-20 | Info om TFP-processen | Trafik- och infrastrukturråd i Kalmar län |
22-09-26 | Styrgruppsmöte | Styrgrupp TFP Kalmar länstrafik |
22-10-20 | Process o direktiv TFP, Post coronastudie | TIR i Kalmar län (digitalt) |
22-10-25 | Styrgruppsmöte | Styrgrupp TFP Kalmar länstrafik |
22-10-31/22-11-01 | Planeringsdagar | Ledningsgrupp Kalmar länstrafik |
22-11-02 | Info om TFP-processen | Funktionshinderrådet |
22-11-17 | Projektdirektiv beslutas av Kollektivtrafiknämnden (projektstart) | Kollektivtrafiknämnden |
22-11-24 | Vardaglig pendling och hållbara resor. Info och grupparbete inkl. hemläxa till kommunerna. | TIR i Kalmar län (fysiskt) |
22-11-29 | Styrgruppsmöte | Styrgrupp TFP Kalmar länstrafik |
22-11-29 | Info om TFP-processen | Pensionärsrådet |
22-12-01 | Info om revidering av TFP | Trafikföretag |
22-12-13 | Info om TFP-processen | Regionstyrelsen |
22-12-15 | Styrgruppsmöte | Styrgrupp TFP Kalmar länstrafik |
22-12-16 | Info om TFP-processen | Trafikverket |
Förkortningar
TFP - Trafikförsörjningsprogram
TIR - Trafik och infrastrukturråd Kalmar län
Datum | Aktiviteter | Deltagare/Berörda |
---|---|---|
23-01-12 | Dialogmöte | Region Östergötland |
23-01-19 | Dialogmöte | Kollektivtrafiknämnd |
23-01-27 | Styrgruppsmöte | Styrgrupp TFP Kalmar länstrafik |
23-02-08 | TFP | TIR i Kalmar län (digitalt) |
23-03-03 | Digital föreläsning 1 (Nuläge) | Politiker och tjänstepersoner |
23-03-10 | Digital föreläsning 2 (Hållbart resande) | Politiker och tjänstepersoner |
23-03-17 | Digital föreläsning 3 (Ekonomi och nåbarhet) | Politiker och tjänstepersoner |
23-03-28 | Styrgruppsmöte | Styrgrupp TFP Kalmar länstrafik |
23-04-18 | Kommundialog - arbetsmarknadsregion 1 | Västerviks kommun |
23-04-21 | Kommundialog - arbetsmarknadsregion 3 | Oskarshamn, Mönsterås och Högsby kommun |
23-04-26 | Kommundialog - arbetsmarknadsregion 2 | Vimmerby och Hultsfreds kommun |
23-04-26 | Kommundialog - arbetsmarknadsregion 4 | Kalmar, Torsås, Emmaboda, Nybro, Mörbylånga och Borgholms kommun |
maj/juni | Kombinerad mobilitet | TIR i Kalmar län (fysiskt) |
juni | Styrgruppsmöte | Styrgrupp TFP Kalmar länstrafik |
augusti | Styrgruppsmöte | Styrgrupp TFP Kalmar länstrafik |
september | Möte TIR | TIR i Kalmar län (digitalt) |
oktober | Styrgruppsmöte | Styrgrupp TFP Kalmar länstrafik |
september-november | Mål för TFP | Kollektivtrafiknämnd |
september-november | Status TFP-processen | Strategiskt ledningsforum |
november | Diskutera målformuleringar | TIR i Kalmar län (fysiskt) |
november-december | Textförslag TFP remiss | Kollektivtrafiknämnd |
Förkortningar
TFP - Trafikförsörjningsprogram
TIR - Trafik och infrastrukturråd Kalmar län