Internationell marknadsföring för besöksnäringen i Kalmar län

Arbetet med att hållbart utveckla besöksnäringen i riktlinje med vår Besöksnäringsstrategi 2030 Kalmar län sker i samverkan mellan Region Kalmar län och länets kommuner.

Dekorativ bild.

Vår vision är att vi år 2030 ska vara en året-runt-destination och en attraktiv för besökare, företag och invånare tolv månader om året. För att nå detta mål spelar våra utländska besökare en viktig roll.

Kalmar län har en stor andel nationell turism som är viktig, men det är internationellt som den största tillväxtpotentialen finns. Det är väsentligt att vi satsar på marknadsföring i framkant och samordnar våra resurser och budskap mot den internationella marknaden.

Region Kalmar län har i uppdrag från länets kommuner och destinationer att ansvara för och samordna insatserna mot de internationella marknaderna. Internationellt sker marknadsföringen gemensamt under varumärket Visit Småland.

Vårt arbete kring internationell marknadsföring följer en treårig marknadsplan som Region Kalmar län upprättat tillsammans med Smålands Turism (Jönköpings län) och Destination Småland (Kronobergs län). Marknadsplanen tar avstamp i de tre regionala besöksnäringsstrategierna och bryts årligen ner i konkreta aktivitetsplaner för respektive marknad.

De gemensamma internationella marknadsföringsinsatserna i länet riktas primärt mot marknaderna Tyskland, Danmark och Nederländerna. Visit Småland riktar sig främst till barnfamiljer med barn 3–12 år samt par som reser utan barn.

I marknadsföringen använder Visit Småland budskapet "Sweden for real", vilket speglar den genuina svenska livsstilen som Småland och Öland erbjuder. Här finns ett rikt kulturarv, djupa skogar, ängar, hagar, sjöar och en lång kustlinje. upplevelser för alla åldrar och en stark tradition av närproducerad mat. Småland är även hem för internationellt kända varumärken och personer som IKEA, Astrid Lindgren och den ikoniska röda stugan. Det är denna kombination av natur, kultur och historia som gör Småland och Öland till ett självklart besöksmål för resenärer som vill uppleva det autentiska Sverige.

En genomtänkt marknadsmix är avgörande för att öka kännedomen om Småland och Öland internationellt. Genom att kombinera olika insatser får Visit Småland bredare räckvidd, ökad synlighet och en starkare varumärkesposition som långsiktigt bidrar till fler besökare.

Samarbetet med kommunernas turistorganisationer

I arbetet med att stärka varumärket Visit Småland samarbetar vi med de regionala turismorganisationerna i Jönköpings län (Smålands Turism AB) och Kronobergs län (AB Destination Småland).

I Kalmar län samarbetar vi med kommunernas olika turistorganisationer:

Borgholms och Mörbylångas kommuner (Oland.com)

Emmabodas och Nybros kommuner (Glasriket.se)

Hultsfreds kommun

Högsby kommun

Kalmar kommun

Mönsterås kommun

Oskarshamns kommun

Torsås kommun

Vimmerby kommun

Västerviks kommun

Destinationsfilmer

Sommar

Vinter

Kontakt