Internationell marknadsföring för besöksnäringen i Kalmar län
Arbetet med att hållbart utveckla besöksnäringen i riktlinje med vår Besöksnäringsstrategi 2030 Kalmar län sker i samverkan mellan Region Kalmar län och länets kommuner.

De internationella besökarna är viktiga
Vår vision är att vi år 2030 ska vara en året-runt-destination och en attraktiv för besökare, företag och invånare tolv månader om året. För att nå detta mål spelar våra utländska besökare en viktig roll.
Kalmar län har en stor andel nationell turism som är viktig, men det är internationellt som den största tillväxtpotentialen finns. Det är väsentligt att vi satsar på marknadsföring i framkant och samordnar våra resurser och budskap mot den internationella marknaden.
Marknadsföring som lyfter Smålands och Ölands styrkor
Region Kalmar län har i uppdrag från länets kommuner och destinationer att ansvara för och samordna insatserna mot de internationella marknaderna. Internationellt sker marknadsföringen gemensamt under varumärket Visit Småland.
Den internationella marknadsföringen följer en treårig marknadsplan som Region Kalmar län upprättat tillsammans med Smålands Turism (Jönköpings län) och Destination Småland (Kronobergs län). Marknadsplanen tar avstamp i de tre regionala besöksnäringsstrategierna och bryts årligen ner i konkreta aktivitetsplaner för respektive marknad.
De internationella marknadsföringsinsatserna riktas primärt mot marknaderna Tyskland, Danmark och Nederländerna. Målgrupper är barnfamiljer med barn 3–12 år samt par som reser utan barn.
I marknadsföringen betonas att Småland och Öland har ett rikt kulturarv, djupa skogar, ängar, hagar, sjöar och en lång kustlinje. Småland är även hem för internationellt kända varumärken och personer som IKEA, Astrid Lindgren och den ikoniska röda stugan. Det är denna kombination av natur, kultur och historia som gör Småland och Öland till ett självklart besöksmål för resenärer som vill uppleva det autentiska Sverige.
Genom att kombinera olika insatser får Visit Småland bredare räckvidd, ökad synlighet och en starkare varumärkesposition som långsiktigt bidrar till fler besökare.
Samarbete med researrangörer
Vi jobbar också för att få fler researrangörer i tysktalande länder att paketera och sälja resor till Kalmar län. Arbetet görs i samarbete med övriga Småland, samt med Visit Sweden och ett flertal andra regioner i södra Sverige. Genom Visit Sweden får vi tillgång till ett kvalitetssäkrat utbud av arrangörer, som antingen redan arrangerar resor hit, eller har potential att göra det.
Vårt arbete består bland annat av personliga möten på mässan ITB i Tyskland, digitala möten via Swedish Workshop och personliga kontakter via mejl. På det här sättet skapar vi nya reseprodukter som kommer våra hotell och aktivitetsföretag till godo.
I Tyskland, Österrike och Schweiz bokar man gärna sin resa genom en arrangör eller resebyrå, och man reser antingen i grupp eller på egen hand med bil. Intresset för tågresor ökar, liksom möjligheten att hyra stugor och lägenheter med hög standard.
Samarbetet med kommunernas turistorganisationer
I arbetet med att stärka varumärket Visit Småland samarbetar vi med de regionala turismorganisationerna:
- Smålands Turism AB i Jönköpings län
- AB Destination Småland i Kronobergs län.
I Kalmar län samarbetar vi med kommunernas turistorganisationer:
- Borgholms och Mörbylångas kommuner (Oland.com)
- Emmabodas och Nybros kommuner (Glasriket.se)
- Hultsfreds kommun
- Högsby kommun
- Kalmar kommun
- Mönsterås kommun
- Oskarshamns kommun
- Torsås kommun
- Vimmerby kommun
- Västerviks kommun
Destinationsfilmer
Sommar
Vinter
Kontakt
-
Kristina Bergman
-
Utvecklare besöksnäring
- kristina.bergman@regionkalmar.se
-
Telefonnummer010-358 83 88
-
Emma Dahlgren
-
Utvecklare besöksnäring
- emma.dahlgren@regionkalmar.se
-
Telefonnummer010-358 83 98