Bus Rapid Transit (BRT)
Bus Rapid Transit är ett anpassningsbart system för att hantera ett ökat resenärsunderlag.
BRT står för Bus Rapid Transit och handlar om att kombinera åtgärder inom samhällsplanering, infrastruktur, fordon och trafikering för att skapa en snabb och pålitlig kollektivtrafik.
I stadstrafik kan det handla om signalprioritering av bussar, särskilda bussfiler eller bussgator som gör resor med buss snabbare än med bil i trafiktäta miljöer.
I regiontrafiken, till exempel längs E22, är anläggningen av BRT-stationer en viktig pusselbit för att åstadkomma snabba och bekväma busstransporter i de delar av länet där tågbanor saknas.
Region Kalmar län har i dialog med länets kommuner och Trafikverket tagit fram en målbild för tjänstepersoners fortsatta arbete med att skapa BRT-stationer, en i varje kommun längs E22:an.
Målbilden har förankrats i Trafik- och Infrastrukturrådet 2020-09-29 och kommunicerats i Kollektivtrafiknämnden och Regionala utvecklingsnämnden.
Under våren 2019 gjordes en utredning på uppdrag av Kalmar länstrafik för att föreslå och visualisera en gemensam identitet för länets BRT-stationer. Konceptet är utformat så att det går att använda även i våra grannlän.
BRT Presentationen 20190925.pdf
Under hösten 2018 togs en rapport fram på uppdrag av Regionförbundet i Kalmar län där möjliga stationslägen för ett BRT-koncept längs E22 i Kalmar län identifierades och diskuterades.
Tågtrafiken utgör ett skelett för de kollektiva persontransporterna. Där järnväg saknas kan BRT, eller ett "regionalt superbusskoncept", vara ett alternativ.
De tre Smålandslänen Jönköpings, Kronobergs och Kalmar län undersökte i en studie förutsättningarna för att utveckla ett regionalt superbusskoncept i Småland. Projektet pågick under perioden augusti 2017 – april 2018 och delfinansierades av regionala fonden för Småland och Öarna.
Nedan finns material från det inledande inspirationsmötet hösten 2017 och från slutredovisningen våren 2018.
Slutredovisning våren 2018:
Bytespunkter tillgängliga för alla_171219_SLUTVERSION.pdf
Bytespunkters funktioner_180402_SLUTVERSION.pdf
Krösabussen Ta plats_PEÅL180418_SLUTVERSION.pdf
Projektsammanfattning_180419_YVAL_PEAL_SLUTVERSION.pdf
Slutpresentation Superbussprojekt_180410_Alvesta.pdf
Inspirationsmöte Alvesta hösten 2017:
Fredrik Pettersson, Alvesta171006.pdf
Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik (K2) har i dialog med berörda parter tagit fram guidelines för såväl regional BRT som stads-BRT för svenska förhållanden. Dessa guidelines kan tjäna som vägledning och inspirationskälla i Region Kalmar läns arbete med att närma sig ett BRT-koncept.