Regional transportplan
I den regionala planen är utgångspunkten att prioritera åtgärder som stödjer länets utvecklings- och tillväxtpotential. Det handlar om att stärka länets tillväxtmotorer och regionala kärnor och att skapa förutsättningar för en hållbar regionförstoring med större och robustare arbetsmarknadsregioner.

Regional transportplan på remiss
Region Kalmar län har, tillsammans med övriga regionala utvecklings-ansvariga aktörer samt Trafikverket, fått i uppdrag (LI2025/00640) av regeringen att upprätta förslag till planer för trafikslagsövergripande transportinfrastruktur för åren 2026-2037. De ekonomiska medlen i länsplanen för Kalmar län ska användas för ny- och ombyggnad av alla statliga vägar i länet förutom E22, väg 25 och väg 40.
Arbetet med att ta fram länsplanen sker rullande i fyraårscykler och görs i nära samarbete med Trafikverket, länets kommuner och grannregioner. Utgångspunkten i arbetet med att ta fram en ny länsplan har varit Handlingsprogram för transportinfrastrukturen 2024–2029 i Kalmar län och Trafikförsörjningsprogram för Kalmar län 2025-2033.
Förslag till Regional transportplan för Kalmar län 2026-2037 samt tillhörande miljökonsekvensbeskrivning remitteras nu till ett antal av länets aktörer och andra regioner för möjlighet att komma in med synpunkter. Även aktörer som inte direkt har remitterats är välkomna att lämna in ett skriftligt yttrande.
Remissversion:
Regional transportplan för Kalmar län 2026 – 2037
Synpunkter skickas digitalt i word- och PDF-format till registrator@regionkalmar.se senast den 5 december 2025. Skriv "RS 2025/894" i ämnesraden.
Yttrandet kan också skickas med post till Box 601, 391 26 Kalmar. Märk kuvertet med ”Regional transportplan Kalmar län 2026-2037, ärendenummer RS 2025/894”.
I Kalmar län utgörs det regionala vägnätet av samtliga statliga vägar utom E22, riksväg 25 och riksväg 40. Dessa tre vägar samt järnvägarna i Kalmar län ingår i den nationella transportplanen.
I arbetet med att fördela de ekonomiska ramarna för planperioden 2026-2037 fokuserar Region Kalmar län på riksväg 136 på Öland (Algutsrum Rälla-Borgholm), inlandsstråket med riksväg 23/37/47 (Oskarshamn-Hultsfred-Vimmerby- Kisa) och riksväg 35 (Gamleby- Åtvidaberg). Fokus för byggnation och utredning av stråken är att nå de transportpolitiska målen kopplat till tillgänglighet och trafiksäkerhet. Särskilt fokus läggs på målbilden att nå en långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgare och näringsliv i hela landet, och att skapa goda förutsättningar för vägens alla transportslag.
Tidigare prioriteringar i transportplanen har lett till att sträckan Bockara-Hultsfred i två etapper byggts om till ett trafiksäkert mittseparerat stråk. Stråket kommer i denna transportplan att fortsatt prioriteras genom namngivning av delen Rv 37/47 Oskarshamn-Bockara. Stråket ska under kommande planperiod utredas vidare längs sträckan Rv 23 Hultsfred-Vimmerby. Fokus för utredningen kommer vara att identifiera både kort- och långsiktiga lösningar som gynnar privata bilresor, kollektivtrafiken, näringslivets transporter samt oskyddade trafikanters tillgänglighet och säkerhet.
Dialogmöten inför revidering av regional transportplan
Inför arbetet med revideringen av kommande ny regional transportplan för Kalmar län 2026-2037 har Region Kalmar län tillsammans med Trafikverket haft dialogmöten med länets kommuner. Syftet med dialogerna var att informera om processen och kommande revidering samt att ge länets kommuner möjlighet att göra inspel till arbetet. Region Kalmar län vill också bredda dialogen kring infrastruktur och även prata om resebeteende, tillgänglighet, klimat och folkhälsa för länets invånare.
Presentation från dialogmöten om regional transportplan, hösten 2024
Förslag till Regional transportplan för Kalmar län 2026-2037 samt tillhörande miljökonsekvensbeskrivning remitteras nu till ett antal av länets aktörer och andra regioner för möjlighet att komma in med synpunkter. Även aktörer som inte direkt har remitterats är välkomna att lämna in ett skriftligt remissyttrande. Synpunkter skickas in senast den 5 december 2025.
Därefter kommer inkomna yttranden att sammanställas och eventuella revideringar av länsplanen att göras. Beslut om att anta länsplanen förväntas ske av regionala utvecklingsnämnden i januari 2026 och beslut av den slutliga versionen sker i regionfullmäktige under våren 2026. Länsplanen ska vara regeringen tillhanda senast den oktober 2026 där den också ytterst ska godkännas av regeringen.
Nationell transportplan kommer att remitteras av Trafikverket fram till den 30 december och kommer därmed delvis att sammanfalla med samrådet av länsplanen.
Regional trafikstrategi, kommande arbete
Region Kalmar län har påbörjat ett arbete med att ta fram en Regional trafikstrategi. En Regional trafikstrategi kommer att ha ett brett angreppsätt där bland annat frågor som vardagligt resande, hållbar och aktiv mobilitet, digitalisering, funktionella stråk, kollektivtrafik och godsflöden identifieras och på sikt sammanställs i form av mål, strategier och aktiviteter för länet. Regional trafikstrategi kommer även att ett stort fokus på de utmaningar som finns för länets landsbygdsområden. Ett antal frågeställningar som följer med arbetet är:
- Hur kan kommun, region och stat nyttja befintlig infrastruktur på ett så smart och effektivt sätt som möjligt?
- Hur kan regionen tillsammans med kommun och stat skapa bra förutsättningar för tillgänglighet för den befolkning som bor och verkar i vårt län?
- Hur kan länet, med de förutsättningar som, finns på bäst sätt skapar möjlighet för den enskilda individen att göra enkla men hållbara val för sina resor varje dag?
Just nu arbetar Region Kalmar län med att ta fram bakgrundsunderlag för att kunna verifiera och understödja kommande beslut kring målsättningar och strategier för länet. Dialoger kommer att föras med bland annat länets kommuner, Trafikverket och länsstyrelsen och de råd och forum som Region Kalmar län förvaltar.
Handlingsprogram för transportinfrastruktur
Handlingsprogram för transportinfrastrukturen i Region Kalmar län (2024-2029) sätter ramarna för det strategiska arbetet med infrastrukturfrågor i länet. Dokumentet är vägledande för arbetet med den regionala transportplanen där Region Kalmar län fördelar medel till investeringar i infrastruktur i länet. Den är även vägledande för arbetet gentemot stat och regering för att påverka omfattningen av infrastrukturinvesteringar i länet.
I dokumentet redovisas ett förslag till politiskt handlingsprogram avseende infrastruktur för transporter och mobilitet med syfte att nå målen och inriktningarna i regional utvecklingsstrategi kopplade till hållbar samhällsutveckling:
- Region Kalmar län är en fossilbränslefri region.
- Samhällsplaneringen är klimatanpassad och robust samt erbjuder trygga, tillgängliga och gröna miljöer för alla.
- Alla i länet har tillgång till väl utvecklad fysisk och digital infrastruktur.
De föreslagna målbilderna och aktiviteterna i programmet kompletterar och stödjer de mer långsiktiga mål och inriktningar som finns i tidigare antagna styrdokument för sakområdet.
Mer på trafikområdet
Läs mer
-
Pdf-dokument
Handlingsprogram transportinfrastruktur i Kalmar län 2024–2029pdf 676 kb pdf 676 kb
-
Pdf-dokument
Regional transportplan för Kalmar län 2022-2032pdf 14 mb pdf 14 mb
-
Pdf-dokument
Processplan Regional transportplan 2026-2037pdf 532 kb pdf 532 kb
-
Cykelinfrastrukturplan för Kalmar län
-
Nationell plan (Trafikverket) ( länk till annan webbplats)
-
Nationell plan (Regeringen) ( länk till annan webbplats)
Kontakt
-
Lina Broby
-
Samordnare infrastruktur
- lina.broby@regionkalmar.se
-
Telefonnummer010-358 83 41