Regional transportplan
Den regionala transportplanen för perioden 2022-2033 omfattar investeringar på drygt 1,1 miljarder kronor på det regionala vägnätet.
I Kalmar län utgörs det regionala vägnätet av samtliga statliga vägar utom E22, riksväg 25 och riksväg 40. Dessa tre vägar samt järnvägarna i Kalmar län ingår i den nationella transportplanen.
I den regionala planen är utgångspunkten att prioritera åtgärder som stödjer länets utvecklings- och tillväxtpotential. Det handlar om att stärka länets tillväxtmotorer och regionala kärnor och att skapa förutsättningar för en hållbar regionförstoring med större och mer robusta arbetsmarknadsregioner.
Tre vägar står i fokus i planen:
- Riksväg 23. På avsnittet Målilla-Hultsfred kommer trafiksäkerheten att höjas bland annat genom mittseparering under 2022-2023. Den totala kostnaden beräknas till 196 miljoner kronor. I planförslaget är 91 miljoner avsatt, resten är redan nedlagda kostnader och sam- eller medfinansiering.
- Länsväg 136 på Öland. Det gäller tre vägavsnitt, dels Isgärde-Rälla och genom Rälla, dels Ekerum-Borgholm. Genom Rälla planeras för byggstart 2022, Isgärde-Rälla 2024 och Ekerum-Borgholm 2026. I planen finns 168 miljoner avsatta.
- Riksväg 37/47. Mellan Årshult och Oskarshamn finns brister i trafiksäkerheten främst beroende på att det inte finns mötesseparering och brister i sidoområdena. Arbetena som är tänkta att delas upp i två etapper – Århult-Bockara med start 2027 och Bockara-Oskarshamn med start 2031 – beräknas kosta totalt 621 miljoner kronor och leda fram till en mötesfri 100-väg. I planen fram till 2033 finns 427 miljoner avsatta.
220 miljoner går till mindre investeringar i form av trafiksäkerhetsåtgärder av olika slag, kollektivtrafikåtgärder, cykelvägar och stationer för expressbussar med ett stopp i varje kommun längs E22.
106 miljoner viks till cykelvägar i kommunerna, enskilda vägar och för åtgärder och driftstöd till Kalmar/Öland Airport.
Region Kalmar län är också beredd att medfinansiera mötesspår Kalmar-Blomstermåla på Stångådalsbanan och en stationsombyggnad i Emmaboda på Kust till kustbanan. Totalt 100 miljoner för båda projekten.
Dialogmöten inför revidering av regional transportplan
Inför arbetet med revideringen av kommande ny regional transportplan för Kalmar län 2026-2037 har Region Kalmar län tillsammans med Trafikverket haft dialogmöten med länets kommuner. Syftet med dialogerna var att informera om processen och kommande revidering samt att ge länets kommuner möjlighet att göra inspel till arbetet. Region Kalmar län vill också bredda dialogen kring infrastruktur och även prata om resebeteende, tillgänglighet, klimat och folkhälsa för länets invånare.
Presentation från dialogmöten om regional transportplan, hösten 2024
Sammanfattning av presentationerna
Trafikverket beskrev det tuffa ekonomiska läget och de förutsättningar detta innebär bland annat med minskade möjligheter för nya namngivna objekt. Det finns också ett stort behov av ökade satsningar på drift- och underhåll i både väg- och järnvägsnätet. Trafikverket bedömer att mycket nytta kan göras i infrastrukturen med mindre insatser som ger stor effekt till en lägre kostnad.
Kommunerna beskrev sina behov och brister utifrån sina lokala förutsättningar och flera infrastrukturobjekt lyftes upp. Objekten beskrevs utifrån bland annat näringslivets behov, välfungerande hamnförbindelser, bärighetsklassningen på länets vägar, vikten av kollektivtrafiken och behov av samordning och nätverkande både inom och utanför länets gränser. Inspel kom även kring Försvarsmaktens påverkan på länets infrastruktur och vad det kan leda till i framtiden. Många nämnde att redan namngivna objekt ska finnas kvar som objekt i kommande nationell transportplan.
Under den avslutande diskussionen lyftes flera kloka tankar kring hur länet bör se över möjligheten till att samordna pågående projekt, leta efter fler investeringskällor och försöka arbeta för ett snabbare och enklare genomförande av infrastrukturobjekt.
Regional trafikstrategi, kommande arbete
Region Kalmar län har för avsikt att under kommande år påbörja ett arbete med en Regional trafikstrategi som kommer att ersätta handlingsprogrammet för transportinfrastruktur. En Regional trafikstrategi kommer att ha ett bredare angreppsätt än handlingsprogrammet där bland annat mobilitet och resande, digitalisering, kollektivtrafik och godsflöden ges en gemensam strategi för länet.
Handlingsprogram för transportinfrastruktur
Handlingsprogram för transportinfrastrukturen i Region Kalmar län (2024-2029) sätter ramarna för det strategiska arbetet med infrastrukturfrågor i länet. Dokumentet är vägledande för arbetet med den regionala transportplanen där Region Kalmar län fördelar medel till investeringar i infrastruktur i länet. Den är även vägledande för arbetet gentemot stat och regering för att påverka omfattningen av infrastrukturinvesteringar i länet.
I dokumentet redovisas ett förslag till politiskt handlingsprogram avseende infrastruktur för transporter och mobilitet med syfte att nå målen och inriktningarna i regional utvecklingsstrategi kopplade till hållbar samhällsutveckling:
- Region Kalmar län är en fossilbränslefri region.
- Samhällsplaneringen är klimatanpassad och robust samt erbjuder trygga, tillgängliga och gröna miljöer för alla.
- Alla i länet har tillgång till väl utvecklad fysisk och digital infrastruktur.
De föreslagna målbilderna och aktiviteterna i programmet kompletterar och stödjer de mer långsiktiga mål och inriktningar som finns i tidigare antagna styrdokument för sakområdet.
Relaterad information
-
Pdf-dokument
Handlingsprogram transportinfrastruktur i Kalmar län 2024–2029pdf 676 kb pdf 676 kb
-
Pdf-dokument
Regional transportplan för Kalmar län 2022-2032pdf 14 mb pdf 14 mb
-
Pdf-dokument
Processplan Regional transportplan 2026-2037pdf 532 kb pdf 532 kb
-
Cykelinfrastrukturplan för Kalmar län
-
Nationell plan (Trafikverket) ( länk till annan webbplats)
-
Nationell plan (Regeringen) ( länk till annan webbplats)
Kontakt
-
Lina Broby
-
Samordnare infrastruktur
- lina.broby@regionkalmar.se
-
Telefonnummer010-358 83 41